Základná škola Kráľovský Chlmec

  

Stonožka

 

 

 

   

                                                                                                            Číslo 5

 

Január 2010                                                                Ročník 6.  

 

ZIMA

Už je zima, už je tu,                                                                 Začneme sa guľovať,    

vítame ju v kožuchu.                                                              bude sa nám lepšie spať.

Všetky deti tešia sa,                                                               Postavíme snehuliakov

padá vločka belasá.                                                                 a pôjdeme rýchlo domov.      

                                                Vypijeme teplý čaj,

                                                snehuliačik, tak sa maj!

                                                                 Viktória Pogányová, 5. B

                              

Vymaľuj !

 

NAŠA ANKETA

                                                                                 

Interaktívna výstava – Klíma nás spája

 

V dňoch od 25. 11. do 7. 12. 2009 sa naša ZŠ stala miestom, kde bola realizovaná interaktívna výstava s názvom „ Klíma nás spája“. Isto sa na ňu všetci pamätáte, lebo ste mali možnosť vidieť a pracovať s daným projektom osobne. Naša redaktorka, Stela Miklósová, urobila rozhovor s jednou

z lektoriek projektu – Mgr. I. Pribulovou-Dakovou. Chcela vám tým ešte viac priblížiť projekt.

 

Redaktorka:      Pani učiteľka, čo je základom projektu “ Klíma nás spája” ?

Pani učiteľka:   Základom daného projektu je poučiť žiakov o problémoch, ktoré vyplývajú zo

                            znečisťovania životného prostredia.

Redaktorka:      Z ktorých častí sa výstava skladá ?

Pani učiteľka:    Výstava zahŕňa štyri tematické okruhy:

 

·         Klíma a atmosféra – skleníkový efekt    Amazónia – Ako žijú jej obyvatelia?

·         Prečo by sme mali dažďové pralesy chrániť ?

·         Ako sa nás dotýka ničenie dažďových pralesov ?

·         Ako môžeme my prispieť k obmedzeniu skleníkového efektu ?

 

Redaktorka:      Kto vytvoril tento projekt a ako sa dostal k nám?

Pani učiteľka:   Vytvoril ju rakúsky spolok Sudwind Entwicklungspolitik Niederosterreich Sud pre

                            žiakov vo veku od 9 – 15 rokov. Organizátorom výstavy bolo Občianske združenie

                            SOSNA z Košíc. Po jej nainštalovaní si ju prišli pozrieť aj žiaci z niektorých 

                           okolitých  dedín.

Redaktorka:      Aké to boli školy?

Pani učiteľka:    Základná škola s vyučovacím jazykom maďarským v Kráľovskom Chlmci,

                            Základné školy z Borše a Lelesa. A môžem sa teraz opýtať niečo ja teba?

Redaktorka:      Samozrejme, nech sa páči.

Pani učiteľka:    Ako sa páčila výstava tebe? Aký máš na ňu názor?

Redaktorka:       Ja som sa veľmi tešila a bola som zvedavá, aká tá výstava bude. V miestnosti sme

                             uvideli rôzne pomôcky a plagáty, na ktorých bola zobrazená naša planéta. Vy ste

                             nám najprv porozprávali o tom, čo je to skleníkový efekt a ako vzniká. Potom sme

                             spoločne pracovali s pomôckami, ktoré tam boli rozmiestnené. Zopakovali sme si

                             aké rastliny rastú v rôznych častiach sveta, aké tam žijú živočíchy. Páčilo sa mi aj

                             to, keď sme testovali, aké to je, keď zničíme stromy a nebudeme mať kyslík.

                             Do veľkého plastového priehľadného stanu vliezla celá naša skupina a až vtedy sme

                             zistili, aké to je hrozné, keď človek nemá dosť kyslíka na dýchanie. V druhej

                             miestnosti boli rozložené veci dennej potreby, ktoré používajú amazonskí  Indiáni.

                             Videli sme veľa nových vecí a mohli sme všetko aj v skutočnosti vyskúšať. Najviac

                             sa mi páčil malý dom, v ktorom Indiáni žijú. Myslím si, že tam majú oveľa ťažší

                             život ako u nás. Každý kúsok chleba si musia od prírody “vybojovať”. Nechcela by

                             som v skutočnosti žiť taký život.

              Výstava sa nám všetkým páčila. Páčilo sa mi najmä to, že som si mohla všetko 

              vyskúšať a lepšie som pochopila, prečo je treba chrániť rastliny a živočíchy.

              A nielen v Amazónii, ale aj v našom okolí. 

Pani učiteľka:    Som naozaj rada, že teba aj tvojich spolužiakov výstava zaujala. Nestáva sa často, že 

                             sa môžeme o problémoch životného prostredia  dozvedieť takouto zaujímavou

                            formou. Ďakujem vedeniu školy,  že nám všetkým umožnila osobne sa na tomto 

                            projekte zúčastniť.

Redaktorka:      Pani učiteľka, ďakujem pekne za zaujímavý rozhovor.

 

                                                                       Redaktorka: Stella Miklósová, 8. B

                                                                          

                   

Foto: Kristián Bók

Čo sa stalo v našej škole...

 

                Obvodové kolo v basketbale dievčat sa konalo 3. 12. 2009 v Trebišove. Dievčatám z 8. ročníka sa podarilo získať vynikajúce 1. miesto. Srdečne blahoželáme! Žiačky trénuje PhDr. T. Dajková

 

                Posledný decembrový týždeň  prebehlo v našej škole školské kolo matematickej súťaže – Pytagoriáda. Svoje vedomosti mohli predviesť všetci žiaci z  5.  a  6. ročníka a výber najšikovnejších žiakov zo 7. a 8. ročníka.  Žiakov pripravovali vyučujúci matematiky: Mgr. K. Hurková, Mgr. Š. Kendi, Mgr. M. Paprčková a Mgr. A. Páll.

 

                Svoju zručnosť a estetické cítenie dokázali naše žiačky aj tento rok na súťaži – Vianočná ikebana. Konala sa 15. 12. 2009 pod vedením Mgr. Ildikó Tóthovej. Súťažiace vytvorili z prinesených ozdôb nádherné ikebany, ktorými vyzdobili aj školské priestory. Umiestnenie súťažiacich bolo nasledovné:

1. miesto:  Olívia Kondášová, 5.B                    2. miesto:  Anikó Szomjúová, 9. B              3. miesto: Jesika Katonová, 6. B

                   Zuzana Pokopičová, 7. B                                   Cyntia Katonová, 9. B                         Nikoleta Szilágyiová, 6. B

 

                Záver kalendárneho roka si v našej škole nevieme predstaviť bez vianočnej besiedky. V tomto školskom roku sa konala 18. 12. 2009. Autorkou scenára bola už tradične pani učiteľka M. Čarnakovičová. Na zdarný priebeh akcie dozerali Mgr. I. Dobosová a pani vychovávateľka I. Szegedyová. Žiakov pripravili vyučujúce z prvého stupňa. Niekoľko básní predniesli aj žiaci z druhého stupňa. Tých pripravila PaedDr. E. Gérešiová. Svoje básničky, scénky a piesne predviedli ako malí profesionáli. Nacvičenie takéhoto vystúpenia stojí veľa námahy a trpezlivosti, preto ich obecenstvo z vďaky odmenilo veľkým potleskom. Javiskové vianočné dekorácie zhotovila pani vychovávateľka E. Királyová a M. Szerdiová a Mgr. H. Polyiová. O počítačovú prezentáciu a animáciu vianočných postavičiek a symbolov sa postaral pán Kristián Bók. Veľký úspech zožali kreácie tanečníkov z tanečného krúžku pod vedením Mgr. I. Dobosovej. Záverečná vianočná pieseň navodila tú správnu atmosféru nastávajúcich Vianoc. Ďakujeme všetkým účinkujúcim za príjemne strávené spoločné chvíle.                                                                   

                                                                                                                    Napísala: Mgr. Mária Hriciková

         

                                                            Foto: Kristán Bók

 

VLASTNÁ TVORBA

 

Ja

                                                              / Karikatúra/

 

            Mal som problém s tým, koho budem charakterizovať. Najprv som chcel sestru, ale potom som sa rozhodol, že najvýstižnejšie budem vedieť asi charakterizovať sám seba.

            Keď ráno vyleziem z postele, vlasy mám rozhádzané ako po výbuchu atómovej bomby v Hirošime. Keďže nie som taký vzorný, aby som sa aspoň učesal, hlavu mám strapatú po celý deň. Ale len keď nie som v škole. Keď už spomínam tú lenivosť, je to so mnou viac než zlé. Takmer do každej činnosti sa musím nútiť. Počnúc ránom, keď mám vstať, končiac večerom, keď musím pred spaním vypnúť vypínač, ktorý sa od mojej postele nachádza na „ neuveriteľné“ dva metre!

A asi mám niečo aj s očami, lebo vidím len to, čo vidieť chcem. Nevidím neporiadok v mojej izbe. Zažmúrim oči a radšej sa idem najesť. Mám veľmi rád sladkosti a pizzu. Keďže sa stravujem nezdravo, sám sa čudujem, že mám štíhlu postavu. Alebo by som mal trošku zhodiť?

            Mám veľmi rád rôzne druhy športu. Najviac sa mi páči futbal. Aj do posilňovne by som mal chodiť, ale tá moja lenivosť! Radšej sa vyvalím na posteľ a pozerám telku.

            Nerád vyjadrujem svoj názor na druhých. Párkrát som už na svoju úprimnosť totiž doplatil. Radšej by som si mal zahryznúť do jazyka a mlčať. Mám problém aj s výberom farieb, ktoré sa mi páčia. Som nerozhodný aj v stávkovaní. Asi by som skrachoval skôr, ako by som sa rozhodol, na koho mám staviť. Kým sa rozkývam, je týždeň po zápase a výherca už peniaze z výhry dávno minul.

            Tak, taký som! Ak sa to niekomu nepáči, alebo má pripomienky, nech si ich nechá pre seba. K srdcu si beriem iba kritiku niektorých ľudí, na názore ktorých mi záleží. Je mi jedno, čo si myslia ostatní.

Vedel by som o sebe písať aj viac, ale už sa mi nechce. Veď viete, tá moja lenivosť!

 

                                                                                                                    Napísal Norbert Geri, 9. B

                                 

Môj brat

                                                       /Charakteristika/

 

            Rozhodol som sa napísať charakteristiku môjho staršieho brata. Volá sa Ladislav.

            Je vysoký a štíhly. Hlavu má okrúhlu. Vlasy má väčšinou krátke. Keď mu narastú, tak sú trochu kučeravé a sú tmavohnedej farby. Oči sú okrúhle a hnedej farby. Nos má priemerný. Ústa má malé a zuby pekné. Má dvoje okuliarov. Jedny sú s tenkým a druhé s hrubým rámom. Nosí dva prstene.            V zime nosí najčastejšie zimnú čiapku červenej farby s nápisom PUMA a pruhovaný kabát značky NIKE. Pod ním nosí čiernu mikinu s modrými štvorčekmi. Najradšej si oblieka modré rifle. Topánky mu ladia s oblečením. Má dvoje obľúbených botasiek – jedny značky NIKE a druhé biele, obyčajné.

            Môj brat je v učení veľmi šikovný, lebo od prvej triedy má samé jednotky. Dobré výsledky dosahuje aj v iných aktivitách. Ja si myslím, že je génius, lebo chodí na všelijaké súťaže a tam počíta také ťažké príklady, že až! Má veľmi vysoké IQ. V učení je rýchly ako blesk, ale aj v rozmýšľaní. Je presný vo výpočtoch v matematike, ale aj v iných predmetoch. Jeho obľúbenými predmetmi v škole  sú chémia a biológia. Je milý, keď sa k nemu niekto správa milo. Ale aj drsný, keď doňho niekto zapára. Keď sa mu niečo nechce robiť, tak sa robí slabým, ale vie byť aj silný, keď treba. Jeho koníčkom je basketbal. Má rád aj šoférovanie, ale najmä počítač a počítačové hry.

            Svojho brata mám veľmi rád. Vždy si navzájom pomáhame.

 

                                                                                                                                   Napísal Kristián Kiss, 7. B

KRÍŽOVKA

 

  1.   2.   3.   4.  5.   6.   7.           8.  9.  10. 11.      12. 13.  14. 

                                                                             

                                                                                  Krížovku zostavila Laura Tóthová, 8. B

 

                                                             

 

KVÍZ

            Milí žiaci, vianočné prázdniny boli dosť dlhé, ale ja verím, že to neznamená, že ste počas nich všetko zabudli!? Presvedčte sa o tom pri riešení nášho kvízu.

 

1. Ktorá rastlina rastie aj na púšti?                2. Ktorá zložka krvi zabraňuje vykrvácaniu?

a/  jedľa                                                           a/  červené krvinky

b/  orchidea                                                     b/  krvné doštičky

c/  kaktus                                                        c/  biele krvinky

 

3. Ktorý živočích má kloaku?                         4. Ktorý minerál je súčasťou žuly?

a/  bocian                                                         a/  kalcit

b/  svišť                                                           b/  živec

c/  ľadový medveď                                         c/  sľuda

 

5. Prvý živý tvor na obežnej dráhe bol:          6. Akú teplotu znesú arktické chrobáky?

a/  opica                                                           a/  - 10

b/  pes                                                             b/  - 30

c/  myš                                                             c/  - 60

 

Otázky zostavil Attila Palágyi, 8. B

/Správne odpovede: 1c, 2b, 3a, 4c, 5b, 6c/

Omaľovanka

Technická úprava:  Mgr. Albert Páll, Kristián Bók

Grafická úprava:    Mgr. Mária Hriciková

Redakčná úprava:  Mgr. Mária Hriciková

Späť