Logo školy

 

 

 

 

 

 

 Základná škola – 1. a 2. stupeň                      Motto: „ Poď, dieťa, uč sa múdrym byť“

Kráľovský Chlmec                                                                              J. A. Komenský

  

Vzdelávací program

Stupeň vzdelania:  ISCED1,  ISCED 2

Dĺžka štúdia:  4 – ročná, 5 – ročná

Vyučovací jazyk:  slovenský

Študijná forma:  denná

Druh školy:  štátna

 

 Predkladateľ:  Mgr. Dana Hudáková, Mgr. Lívia Tamášová

Názov školy:  Základná škola

Adresa:  Kossutha 56, Kráľovský Chlmec

IČO:  35541156

Riaditeľ školy:  Mgr. Katarína Hurková

Koordinátor pre tvorbu ŠVP:  Mgr. Katarína Hurková

Ďalšie kontakty:  Mgr. Dana Hudáková, Mgr. Lívia Tamášová

 

Zriaďovateľ:  Mesto

Názov:  Mesto Kráľovský Chlmec

Adresa.  Kossutha 99, Kráľovský Chlmec

Kontakty:  Mgr. Jozef Balog – primátor mesta, Mgr. Mária Szuperák – školský úrad

 

I.  Charakteristika školy

  

Škola je plnoorganizovaná so všetkými deviatimi ročníkmi. Vyučovanie prebieha v dvoch budovách, ktoré ohraničujú školský areál. Hlavná budova na ul. Kossutha 56 sa delí na pavilóny – v pavilóne A prebieha vyučovanie zväčša pre II. stupeň, v pavilóne B prebieha vyučovanie pre I. stupeň a popoludňajšia činnosť ŠKD. V pavilóne C sa nachádza telocvičňa so šatňami a gymnastická miestnosť. V budove na ul. Kazinczyho sa nachádza školská jedáleň s kuchyňou a prebieha v nej vyučovanie technickej výchovy. V obrovskom areáli školy sa nachádzajú športoviská, školský pozemok a zelené priestory pre voľnočasové aktivity a relax.

 

V školskom roku 2008/2009 ju navštevuje 495 žiakov, z toho na I. stupni 216 žiakov v 10 triedach (v 1. ročníku 3 triedy, v 2 ročníku 2 triedy, v 3. ročníku 2 triedy, v 4. ročníku 3 triedy). Na II. stupni je 279 žiakov v 13 triedach, z ktorých jedna trieda v piatom ročníku je špeciálna (v 5. ročníku 3 triedy, v 6. ročníku 2 triedy, v 7. ročníku 3 triedy, v 8. ročníku 2 triedy a v 9. ročníku 3 triedy).

 

Priemerný počet žiakov v triedach je 22 na I. stupni aj na II. stupni. Počet integrovaných žiakov je 48, z toho 11 žiakov sa bude vzdelávať v špeciálnej triede pre žiakov s vývinovými poruchami učenia. Veľmi sa osvedčila na škole práca s takýmito žiakmi v špeciálnej triede. V uplynulom školskom roku úspešne ukončilo vzdelávanie v takejto triede 5 žiakov 9. ročníka a všetci boli prijatí na stredné školy. Ostatní žiaci so špeciálno – pedagogickými potrebami sú individuálne integrovaní. Sú zaradení do bežných tried po dôkladnom zvážení sa vzdelávajú na základe individuálneho vzdelávacieho programu.  

 

Na škole pôsobí v súčasnosti 34 učiteľov vrátane výchovnej poradkyne, špeciálnej pedagogičky, riaditeľky, dvoch zástupkýň riaditeľky a 5 učiteľov s kratším pracovným časom. Medzi pedagogických zamestnancov s nižším úväzkom sa zaraďujú aj 4 katechéti vyučujúci náboženstvo reformované, rímskokatolícke a gréckokatolícke.  V rámci vyučovania fungujú 2 asistentky učiteľa v ročníkoch 5 – 9 a 3 asistentky učiteľa v ročníkoch 1 – 4. Súčasťou školy je školský klub, ktorý má 5 oddelení a pôsobí v ňom 5 vychovávateliek a dve asistentky učiteľa v rámci dobrovoľníckej práce.

V ročníkoch 1 – 4 je takmer 100 % - ná kvalifikovanosť – iba 1 učiteľka s dlhoročnou praxou pôsobí síce bez vysokoškolského vzdelania, ale veľmi kvalitne.

Na ročníkoch 5 – 9 pôsobia traja učitelia bez vysokoškolského vzdelania, z nich dvaja študujú, majú doposiaľ ukončené bakalárske vzdelanie. Vyučujú anglický jazyk a telesnú výchovu.

Na ročníkoch 1 – 4 z jedenástich učiteľov je jeden muž (nad 50 rokov) a desať žien (tri majú nad 50 rokov, ostatné majú do 40 rokov). Na ročníkoch 5 – 9 z 21 učiteľov sú traja mužského pohlavia. Deväť učiteľov má nad 50 rokov a 12 učiteľov má pod 40 rokov, z toho 6 učiteľov má pod 30 rokov.

 

Škola sa považuje podľa počtu žiakov za tretiu najväčšiu školu v okrese, ale počet žiakov tak ako na všetkých školách z roka na rok klesá:

 

Šk. rok:

2002/2003

2003/2004

2004/2005

2005/2006

2006/2007

2007/2008

2008/2009

Počet žiakov:

 

647

 

644

 

639

 

613

 

607

 

518

 

495

 

V meste sú dve plnoorganizované základné školy – naša je s vyučovacím jazykom slovenským, druhá je s vyučovacím jazykom maďarským. Okrem detí z mesta Kráľovský Chlmec navštevujú školu žiaci z okolitých spádových dedín. Do spádovej oblasti školy patria dediny: Pribeník, Boľ, Vojka, Zatín, Malý Horeš, Veľký Horeš, Strážne, Svätuše, Svinice, Fejséš, Solnička.

 

Žiaci sa do 1. ročníka prijímajú na základe zápisu zákonným zástupcom podľa platných právnych predpisov. Do 5. ročníka postupujú všetci žiaci, ktorí úspešne ukončili štvrtý ročník a získali primárne vzdelanie na našej škole alebo na spádových školách. Ak sa na základe pravidelného monitorovania žiakov 3. – 4. ročníka zistí prítomnosť potrebného počtu nadaných žiakov, otvorí sa v 5. ročníku trieda s rozšíreným vyučovaním danej vzdelávacej oblasti. Do takej triedy sa prijíma žiak na základe:

-   prijímacích pohovorov potvrdzujúcich nadanie žiaka v danom smere

-   celkového prospechu v primárnom vzdelávaní – prospel s vyznamenaním

-   fyzickej zdatnosti a lekárskeho potvrdenia o zdravotnej spôsobilosti (v prípade triedy 

    s rozšíreným vyučovaním telesnej a športovej výchovy).

Konkrétne podmienky budú zverejnené na www.zskossutkch.edu.sk

 

Škola sa od roku 2005 aktivizuje v rôznych projektoch: Otvorená škola – šport, Otvorená škola – informatika, Digitálni štúrovci, Enviroprojekt, Strom života, Kúp si svoj strom, Detský čin roka (sme nositeľmi titulu „Škola dobrých skutkov“), Škola podporujúca

zdravie – Adamko, Internetová vedomostná olympiáda, Supertrieda, MiniMax Volley, Komparo Príroda okolo nás.

Spolupracujeme s organizáciou Unicef a v rámci našich aktivít sme získali titul „Škola priateľská deťom“. V spolupráci s občianskym združením Lúč a Športovou akadémiu Benecol organizujeme žiacke konferencie pod heslom „Drogy a rasizmus zabíjajú, šport spája“. Plánujeme zapojiť sa do projektu Comenius, hľadáme partnerskú školu na nadviazanie bilaterálnych vzťahov a aktivít.

 

Spolupráca s rodičmi je dobrá. Škola ako právny subjekt je členom OZ Rodičia a priatelia ZŠ. Občianske združenie podporuje aktivity školy aj finančne – prispieva hlavne na cestovné pre účastníkov rôznych súťaží a olympiád. Rada školy funguje, naposledy bola obnovená v apríli 2008. Škola spolupracuje s Mestom ako zriaďovateľom školy, spolupracuje s Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny jednak pri riešení prípadov problémových žiakov, ale aj v oblasti absolventskej praxe nepracujúcej mládeže do 25 rokov a organizovaním dobrovoľníckej práce. Veľmi dobrá je spolupráca školy s CPPP-P v Trebišove v rôznych oblastiach, ale v prvom rade v rámci psychologickej a špeciálno - pedagogickej diagnostiky a poskytovania poradenstva v tejto oblasti. Škola sprostredkúva poradenstvo aj pre rodičov v rámci plenárnej schôdze aj triednych aktívov ZRŠ. Veľmi dobrá je spolupráca aj s Regionálnym úradom verejného zdravotníctva.

 

Škola má zriadené a využíva tieto odborné učebne: telocvičňu, gymnastickú miestnosť, odborné učebne pre vyučovanie fyziky a chémie vybavené počítačom, dve učebne výpočtovej techniky (spolu 30 počítačov). Vlastníme interaktívnu tabuľu, 3 dataprojektory, 5 notebookov. Máme dobré podmienky na vyučovanie hudobnej výchovy (elektronický klavír 2 ks a tradičný klavír) a na prípravu a prezentáciu rôznych kultúrnych programov (zosilňovacie aparatúry, mikrofóny, mikroporty, CD prehrávače, video a DVD prehrávače,

televízory, atď. ).

V budúcnosti chceme vybudovať jazykovú učebňu (3 krát sme podali neúspešne projekt na jazykové laboratórium), chceme vybudovať odbornú učebňu biológie a potrebujeme jednu spoločenskú miestnosť s pódiom, ktorú by sme využívali na besedy, školské oslavy, ZRŠ schôdze, premietanie filmov, atď.

Okrem toho potrebujeme dobudovať knižnicu, ktorú sme svojpomocne zriadili a využívame aj v rámci vyučovania. Na tento účel sme získali financie v rámci projektu „Elektronizácia a revitalizácia školských knižníc“.

 

Na vyučovanie technickej výchovy využívame školské dielne (drevodielňa, kovodielňa – majú veľmi zastaralé vybavenie) a pomerne dobre vybavenú cvičnú kuchyňu.

Vybavenie kabinetov je tiež zväčša zastaralé, darí sa nám obnovovať a vymieňať učebné pomôcky len veľmi pomaly. Dôvodom sú chýbajúce financie. Prednostne musíme v súčasnosti financovať údržbu budovy, hlavne vymieňanie okien na plastové. Veríme, že z úspor ušetrených na vykurovaní budeme môcť si dovoliť modernizovať kabinety rýchlejším tempom než doteraz.

 

V okolí školy je obrovský areál, ktorý môžeme využívať na voľnočasové aktivity, ale plánujeme časom zriadiť náučné chodníky a vytvoriť podmienky na vyučovanie niektorých hodín biológie v prírode.

V tomto areáli sa nachádzajú aj športové ihriská – futbalové, hádzanárske, volejbalové, bežecká dráha, doskočisko a viacúčelové ihrisko, ktoré dokončujeme a plánujeme využívať hlavne na letné a zimné korčuľovanie.

 

Uvedené podmienky a plánované úpravy nám umožňujú plne realizovať učebné osnovy a zvolené učebné varianty.

 

Vedenie školy sa snaží, aby sa žiaci i pedagógovia cítili v škole čo najpríjemnejšie. Kladieme dôraz na upravené a estetické prostredie tried, školského dvora, chodieb. Veľký dôraz kladieme na čistotu prostredia. Na informačných tabuliach a nástenkách zverejňujeme aktuálne informácie o aktivitách školy, na šírenie informácií využívame aj školský rozhlas. Budovaniu priateľskej atmosféry na škole prispieva aj dobré fungovanie žiackeho parlamentu, otvorená komunikácia, spoločné (najmä športové) aktivity žiakov a pedagógov.

 

Vedenie školy sa snaží utvárať bezpečné a zdraviu vyhovujúce podmienky v priestoroch na vyučovanie. Žiaci sú na začiatku školského roka poučení triednym učiteľom o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, okrem toho počas roka zvlášť pred každou nebezpečnou aktivitou sú poučení  vyučujúcim. Pre pedagógov a všetkých zamestnancov školy sa konajú dvojročne pravidelné cyklické školenia o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a proti požiaru. Každoročne zabezpečujeme  pravidelné kontroly bezpečnosti a ochrany zdravia a odstraňovanie nedostatkov podľa výsledkov revízií.

 

 

II.  Charakteristika školského vzdelávacieho programu

  

Naša škola umožní všetkým žiakom získať dostatočné všeobecné vedomosti a zručnosti vo všetkých všeobecno-vzdelávacich predmetoch a vo všetkých zvolených voliteľných predmetoch. Dá šancu každému žiakovi, aby sa rozvíjal podľa svojich schopností a bolo mu umožnené zažiť úspech.

 

Hlavný zámer a ciele školy vychádzajú z regionálnych podmienokdvojjazyčného prostredia, v ktorom sa škola nachádza. Školu navštevujú v prevažnej väčšine žiaci  maďarskej národnosti, ktorých zapísali rodičia do našej školy v nádeji, že po ukončení základnej školy sa ľahšie uplatnia na stredných školách po celej republike a následne aj na trhu práce.

 

Prvoradou úlohou školy je preto vylepšiť komunikatívne zručnosti žiakov v slovenskom jazyku. S týmto zámerom využije škola jednu voliteľnú hodinu v každom ročníku na zavedenie hodiny konverzácie v slovenskom jazyku tak, že sa zvýši počet hodín slovenského jazyka v každom ročníku o 1 hodinu. Táto hodina sa bude považovať za ďalšiu zložku slovenského jazyka popri gramatike, literatúre a slohu. Okrem toho v 1. ročníku sa uvedie aj hudobno – dramatická výchova.

Rozvoj komunikatívnosti žiakov prispeje aj k lepšiemu a ľahšiemu zvládnutiu učiva v ostatných vyučovacích predmetoch, k získaniu potrebných vedomostí a zručností, k rozvoju kľúčových spôsobilostí.

 

Našim cieľom je, aby žiaci boli komunikatívni, flexibilní, tvoriví, čo dokážu iba vtedy, ak budú dobre ovládať vyučovací jazyk.

 

Ďalšie voliteľné hodiny využijeme v predmetoch, v ktorých podľa skúseností mali žiaci problémy so zvládnutím učiva – v matematike, 0,5 hodín v 5. ročníku ako časovú rezervu na riešenie slovných úloh, v biológii jednu hodinu a v prírodovede ½ hodiny na dokonalejšie zvládnutie pojmov a jednu hodinu na praktické cvičenia a environmentálnu výchovu so zvláštnym zreteľom na okolité životné prostredie.

 

Škola zabezpečí podmienky na vzdelávanie žiakov so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami tak, aby mali rovnocenný prístup vo vzdelávaní.

 

Chceme našich žiakov vychovávať v duchu humanistických princípov, formovať u nich tvorivý životný štýl, vnútornú motiváciu, emocionálnu inteligenciu a sociálne cítenie.

 

Budeme z našich žiakov vychovávať Európanov, ktorí zároveň prejavujú lásku a úctu k svojej vlasti, k prírodným krásam a historickým pamätihodnostiam svojho regiónu a ktorí prejavujú toleranciu k všetkým národom a národnostiam. V záujme toho jednu voliteľnú hodinu týždenne v 5. ročníku využijeme na regionálnu výchovu.

 

V zmysle nášho motta chceme našich žiakov naučiť učiť sa a učiť sa byť múdrymi.

 

Chceme, aby naši žiaci vedeli vyhľadávať chýbajúce informácie k akejkoľvek téme, aby vedeli tieto informácie zaraďovať do určitého systému a aby vedeli prezentovať svoju prácu. Chceme dosiahnuť, aby naši žiaci od 1. po 9. ročník vedeli narábať s prostriedkami IKT. Na primárnom stupni budeme vyučovať ½ hodiny informatickej výchovy týždenne. Na nižšom sekundárnom stupni budeme vyučovať 1 hodinu informatiky týždenne. Plánujeme prostredníctvom internetu vo vyšších ročníkoch hľadať partnerské školy na tvorbu spoločných projektov.

V záujme toho chceme zabezpečiť kvalitnú a dôkladnú prípravu žiakov v cudzích jazykoch (anglickom, ruskom a francúzskom) už od prvého ročníka po 1 hodine týždenne, od tretieho ročníka po 4 hodiny týždenne. Od šiesteho ročníka začneme vyučovať druhý cudzí jazyk po 1 hodine týždenne v nasledovnej kombinácii:

 

1. jazyk:  anglický                              2. jazyk:  – francúzsky

– ruský

 

1. jazyk:  ruský                                   2. jazyk:  – anglický

 

V záujme dosiahnutia uvedených cieľov  potrebujeme motivovať profesijný a odborný rast učiteľov a najmä motiváciu k zavádzaniu nových foriem a metód práce.

  

Zameranie školy

 

Sme „Otvorená škola“ a to naša základná filozofia fungovania školy. Každý deň od 07:00 do 20:00 hod. má k nám prístup každý, kto prejaví záujem o naše ponuky. Okrem pestrofarebných záujmových krúžkov (prevažne športové – strelecký krúžok, futbalový, basketbalový, hokejbalový, volejbalový krúžok, cvičenia na fitlopte, šachový krúžok, ale aj iné – redakčný krúžok, tanečný, čitateľský, matematický, počítačový a krúžok šikovných rúk) máme aj iné mimovyučovacie aktivity a to  nielen pre našich žiakov. Prevádzkujeme internetovú čajovňu aj pre verejnosť. Poskytujeme priestory jazykovej škole Gran Dio´s, ktorej kurzy angličtiny a nemčiny navštevujú žiaci a dospelí aj z okolia mesta. Denne navštevujú našu telocvičňu rôzne skupiny záujemcov, ktorí si chcú zašportovať. V tomto školskom roku otvárame v areáli školy ihrisko na letné a zimné korčuľovanie, ktoré tiež bude sprístupnené verejnosti.

 

Pripravujeme kultúrne programy pre verejnosť (Mestské oslavy Dňa matiek, Mestské oslavy Vianoc, Rodičovská akadémia, atď.)

 

Celkove sa zapájame do diania v meste aj verejnoprospešnými aktivitami, organizujeme sprievodné aktivity Medzibodrožských kultúrnych dní, píšeme príspevky do Chlmeckých novín, atď.

 

Organizujeme Deň otvorených dverí, kedy máme všetky priestory a všetky vyučovacie hodiny otvorené pre verejnosť.

 

Organizujeme športové súťaže, na ktoré pozývame aj okolité školy.

 

Sme veľmi aktívni v environmentálnej oblasti – organizujeme po celý rok zber papiera, plastových fliaš, použitých batérií. Sme zapojení v projekte Strom života, v rámci aktivít Dňa Zeme organizujeme v okolí mesta čistenie nelegálnych skládok odpadu.

Máme ešte ďalšie svoje tradičné aktivity ako Imatrikulácia prvákov, Vianočná akadémia, Valentínsky deň, Fašiangový karneval, Olympijský deň, Deň detí, Žiacka konferencia, atď. na ktoré sa žiaci už vopred tešia.

Zapájame sa do projektu Detský čin roka, sme nositeľmi titulu „Škola dobrých skutkov“. Spolupracujeme s organizáciou Unicef, sme nositeľmi titulu „Škola priateľská deťom“.

Chceme v tomto trende pokračovať, nechceme sa uzatvárať do seba, ale plánujeme nadväzovať kontakty aj s inými školami zo zahraničia. Preto je našou hlavnou prioritou okrem slovenského jazyka aj skvalitňovanie a rozširovanie výučby cudzích jazykov: anglického, ruského a francúzskeho.

 

Na čo sme však najviac hrdí na našej škole, to je kvalita vzájomných medziľudských vzťahov, ktoré sa snažíme rozširovať aj medzi našimi žiakmi. Učíme ich k vzájomnej tolerancii a úcte k druhému. Vedieme ich k tomu, aby sa snažili zúročovať svoje schopnosti a nadania, ale nepodceňujeme ani tých, ktorí to nedotiahnu na výborný prospech. Učíme ich žiť a prebojovať sa v reálnom svete, ktorý je veľmi rôznorodý s rôznorodými ľuďmi. Vo svete, kde nie je všetko ružové a nie je každý fenomén.

 

Rodičom ponúkame ľudský prístup a všestrannú starostlivosť o ich dieťa od 1. po 9. ročník, ústretovosť a dobrú spoluprácu pri riešení všetkých problémov.

 

Stupeň vzdelania:  ISCED 1

 Absolvent našej školy by mal svojim vystupovaním robiť dobré meno škole, byť schopný vytvárať dobré medziľudské vzťahy, byť schopný hodnotiť svoju úlohu v škole, v rodine a v spoločnosti, byť schopný starať sa o svoje fyzické  i psychické zdravie, vedieť uzatvárať kompromisy, byť schopný vyhľadávať, hodnotiť a využívať pri učení rôzne zdroje informácií, osvojiť si metódy štúdia a práce s informáciami, poznať metódy prírodných vied (a na veku primeranej úrovni), diskutovať o prírodovedných otázkach, mať schopnosť presadzovať ekologické prístupy pri riešení problémov.

Stupeň vzdelania:  ISCED 2

Profil absolventa

 

Absolvent školského vzdelávacieho programu 2. stupňa základnej školy má rozvinuté čitateľské zručnosti, zručnosti v práci s textom a nadobudol vedomosti a zručnosti v oblasti matematiky, informačných technológií, prírodných aj spoločných vied do takej miery, aby bol schopný ďalej sa vzdelávať a získané vedomosti aplikovať v reálnom živote. Absolvent by mal vedieť aplikovať vedomosti a zručnosti z kľúčových oblastí jednotlivých vyučovacích predmetov, efektívne prezentovať svoje názory a postoje, analyzovať, riešiť a interpretovať problémy v rozličných situáciách. Mal by mať schopnosť diskutovať o prírodovedných otázkach, mať schopnosť presadzovať ekologické prístupy pri riešení problémov.

Mal by mať schopnosť vnímať dejiny v prepojení s dejinami vlastného regiónu. Absolvent by mal byť schopný využívať pri učení rôzne zdroje informácií, rôzne metódy štúdia a práce s informáciami.

Nevyhnutnou podmienkou ďalšieho vzdelávania je jeho schopnosť učiť sa. 

 

Pedagogické stratégie

 

Stratégie vyučovania určujú metódy a formy práce, ktoré jednotliví vyučujúci využívajú a ktoré sú uvedené vo vzdelávacích programoch jednotlivých predmetov spolu s kľúčovými spôsobilosťami, ktoré sa prostredníctvom týchto metód rozvíjajú.

 

V oblasti rozumovej výchovy je našim cieľom rozvíjať u žiakov tvorivé myslenie, samostatnosť, aktivitu, sebahodnotenie. Osobnostný a sociálny rozvoj budeme realizovať stimuláciou skupín žiakov so slabšími vyučovacími výsledkami, podporou individuálnych schopností.

Školský špeciálny pedagóg poskytne odbornú pomoc žiakom so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami, ich rodičom a pedagógom.

 

Na druhej strane si chceme všímať talent v jednotlivých oblastiach a rozvíjať ho do maximálnej možnej miery. Viac budeme preferovať samostatnú prácu žiakov a ich cieľavedomé zvládanie učiva. Budeme sa orientovať na pozitívne hodnotenie žiakov, najmä slaboprospievajúcich, pre zvýšenie vnútornej motivácie.

 

Zabezpečenie výučby pre žiakov so špeciálnymi potrebami

 

a)  Žiaci so zdravotným znevýhodnením

 

Začleňujeme týchto žiakov do vyučovacieho procesu individuálne na základe individuálneho vzdelávacieho programu a aj skupinovo v špeciálnej triede, v ktorej je 11 žiakov s vývinovými poruchami učenia . Táto trieda postupuje podľa vlastného vzdelávacieho programu pod vedením učiteľky, ktorá si druhý rok rozširuje štúdium o špeciálnu pedagogiku. V tejto triede vypomáha aj asistentka učiteľa.

 

Zabezpečujeme vzdelávanie aj tých žiakov, ktorí sú zo zdravotných dôvodov oslobodení od dochádzky do školy:

1 žiak 4. ročníka s mentálnym postihnutím je individuálne vyučovaný v rozsahu 2 hodín týždenne a prichádza aj do špeciálnej triedy na hodiny výchovných predmetov v záujme jeho socializácie.

1 žiačka 1. ročníka so sluchovým postihnutím je na žiadosť rodiča tiež individuálne vzdelávaná na našej škole v rozsahu 2 hodín týždenne. Vyučovanie zabezpečuje učiteľka so znalosťou posunkovej reči.

1 žiak 7. ročníka s telesným postihnutím je vyučovaný v rozsahu 10 hodín týždenne.

 

b)  Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia

 

Zo sociálne znevýhodneného prostredia máme 142 žiakov. Snažíme sa zabezpečiť okrem starostlivosti učiteľov aj asistentov učiteľa, ktorí udržiavajú podľa potreby aj počas vyučovania spoluprácu s rodičmi. V rámci ŠKD sa im poskytne maximálna pomoc pri domácej príprave na vyučovanie.

 

c)  Starostlivosť o nadaných žiakov

 

Sme pripravení vyučovať takýchto žiakov podľa individuálnych učebných plánov. Ak je ich v ročníku viac pripravíme im v rámci triedy výchovno – vzdelávací program s prihliadnutím na ich talent a nadanie.

 

Začlenenie prierezových tém

 

Prierezové témy sú začlenené do predmetov podľa svojho obsahu a uvedené sú v učebných osnovách jednotlivých predmetov.

K téme „Ochrana človeka a zdravia“ zabezpečíme 2 – krát v roku na druhom stupni dvojdňový kurz spojený s praktickou činnosťou a na 1. stupni 1 – krát jednodňovú praktickú činnosť.

 

III.  Vnútorný systém kontroly a hodnotenia

 

Vnútorný systém hodnotenia kvality zameriame na 3 oblasti:

 

1.  Hodnotenie žiakov

2.  Hodnotenie pedagogických zamestnancov

3.  Hodnotenie školy

 

1.  Hodnotenie vzdelávacích výsledkov práce žiakov

 

Cieľom hodnotenia vzdelávacích výsledkov žiakov v škole je poskytnúť žiakovi a jeho rodičom spätnú väzbu o tom, ako žiak zvládol danú problematiku, v čom má nedostatky, kde má rezervy, aké sú jeho pokroky. Súčasťou hodnotenia je tiež povzbudenie do ďalšej práce, návod, ako postupovať pri odstraňovaní nedostatkov.

 

Cieľom je ohodnotiť prepojenie vedomostí so zručnosťami a spôsobilosťami.

 

Pri hodnotení a klasifikácii výsledkov žiakov budeme vychádzať z doteraz platných metodických pokynov na hodnotenie a klasifikáciu.

 

Budeme dbať na to, aby sme prostredníctvom hodnotenia nerozdeľovali žiakov na úspešných a neúspešných.

Hodnotenie budeme robiť na základe určitých kritérií, prostredníctvom ktorých budeme sledovať vývoj žiaka.

Pri hodnotení učebných výsledkov žiakov so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami sa bude brať do úvahy možný vplyv zdravotného znevýhodnenia žiaka na jeho školský výkon.

Budeme odlišovať hodnotenie spôsobilostí od hodnotenia správania.

 

 2.  Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov

 

Hodnotenie zamestnancov sa bude zakladať na bodovom hodnotení. Body sa budú prideľovať na základe:

 

-  Pozorovania (hospitácie)

-  Rozhovoru

-  Výsledkov žiakov, ktorých učiteľ vyučuje (prospech, žiacke súťaže, didaktické testy zadané

    naraz vo všetkých paralelných triedach, úspešnosť prijatia žiakov na vyšší stupeň školy

    a pod.)

-  Sledovanie pokroku žiakov vo výsledkoch pod vedením učiteľa

-  Hodnotenia výsledkov pedagogických zamestnancov v oblasti ďalšieho vzdelávania, tvorby

    učebných pomôcok, mimoškolskej činnosti a pod.

-  Hodnotenia pedagogických a odborných zamestnancov manažmentom školy.

-  Vzájomného hodnotenia učiteľov (čo si vyžaduje aj vzájomné hospitácie a „otvorené

    hodiny“)

 -  Sebahodnotenia učiteľov

 

3.  Hodnotenie školy

 

Cieľom hodnotenia je:

 

-  aby žiaci a ich rodičia získali dostatočné a hodnoverné informácie o tom, ako zvládajú

    požiadavky na ne kladené,

-  aby aj verejnosť vedela, ako škola dosahuje ciele, ktoré sú na žiakov kladené v ŠKVP.

 

Dôraz je kladený na:

 

-  konštatovanie úrovne stavu,

-  zisťovanie súvislostí a okolností, ktoré výsledný stav ovplyvňujú.

 

Vlastné hodnotenie školy je zamerané na:

 

-  Ciele, ktoré si škola stanovila, najmä v koncepčnom zámere rozvoja školy a v školskom

    vzdelávacom programe a ich reálnosť a stupeň dôležitosti.

-  Posúdenie toho, ako škola spĺňa ciele, ktoré sú v Štátnom a školskom vzdelávacom

    Programe.

-  Oblasti, v ktorých škola dosahuje dobré výsledky, oblasti, v ktorých škola dosahuje slabšie

    výsledky, včítane návrhov na prijatie opatrení.

 

Monitorujeme pravidelne:

 

-  Podmienky na vzdelanie

-  Spokojnosť s vedením školy a učiteľmi

-  Prostredie – klímu školy

-  Priebeh vzdelávania – vyučovací proces, metódy a formy vyučovania

-  Úroveň podpory žiakov so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami

-  Výsledky vzdelávania

-  Riadenie školy

-  Úroveň výsledkov práce školy

Kritériom pre nás je:

 

-  Spokojnosť žiakov, rodičov, učiteľov

-  Kvalita výsledkov

 

Nástroje na zisťovanie úrovne stavu školy sú:

 

-  Dotazníky pre žiakov a rodičov

-  Dotazníky pre absolventov školy

-  Analýza úspešnosti žiakov na súťažiach, olympiádach

-  SWOT analýza

 

 

IV.  Školský učebný plán ISCED1  

 

 

Vzdelávacia oblasť

 

 

Predmet

 

Počet

hodín

 

Poznámky

Jazyk a komunikácia

Slovenský jazyk

9

 

 

Cudzí jazyk

1

 

Matematika a práca s informáciami

 

Matematika

 

4

 

 

Informatická výchova

0,5

 

Príroda a spoločnosť

Prírodoveda

1

 

Človek a hodnoty

Etická výchova

(náboženská výchova)

 

1

 

Umenie a kultúra

Výtvarná výchova

2

 

 

Hudobná výchova

1

 

 

Hudobno – dramatická výchova

0,5

 

Zdravie a pohyb

Telesná výchova

 

2

 

SPOLU

 

22

 

 

Poznámky:

Hudobno – dramatická výchova – každý druhý týždeň 1 hodina.

Informatická výchova – každý druhý týždeň 1 hodina.

Poznámky k deleniu tried:

V 1. ročníku sa cudzí jazyk delí na 3 skupiny Aj a 1 skupinu Rj.

Informatická výchova a hudobno – dramatická výchova sa delí v každej triede.

 

Voliteľné predmety:

Hudobno – dramatická výchova

Cudzí jazyk: - anglický jazyk

                     - ruský jazyk

 

Informatická výchova

 

IV.  Školský učebný plán ISCED2 

 

Vzdelávacia oblasť

 

 

Predmet

 

Počet

hodín

 

Poznámky

Jazyk a komunikácia

Slovenský jazyk

6

1 hodina konverzácie v slov. jazyku

 

Cudzí jazyk

4

 

Matematika a práca s informáciami

 

Matematika

 

4

 

 

Informatika

1

 

Človek a spoločnosť

Dejepis

1

 

 

Geografia

1

 

 

Občianska výchova

1

 

 

 

 

Regionálna výchova

 

 

1

Je doplnením predmetov geografia, dejepis, literatúra, výtvarná výchova, hudobná výchova

Človek a príroda

Biológia

3

Teória, praktické cvičenia, ekológia.

Človek a hodnoty

Etická výchova

(náboženská výchova)

 

1

 

Umenie a kultúra

Výtvarná výchova

1

 

 

Hudobná výchova

1

 

Zdravie a pohyb

Telesná a športová výchova

 

2

 

SPOLU

 

27

 

 

 

 

 

 

Individuálne logopedické cvičenie

 

1

Bude sa vyučovať iba v špeciálnej triede.

 

Poznámky: Informatika v V.A a V.B sa delí na 2. skupiny.

                    Cudzí jazyk v piatom ročníku sa delí na 3 skupiny anglického jazyka a 1 skupinu 

                    ruského jazyka.

  

Školský vzdelávací program je platný od 01. 09. 2008

do 30. 06. 2012.

Je otvoreným dokumentom, učebný plán a učebné osnovy sa budú postupne dopĺňať až

po 4. ročník.

  

Školský vzdelávací program bol prejednaný a schválený pedagogickou radou školy dňa 27. 08. 2008.

  

Rodičia boli oboznámení s obsahom Školského vzdelávacieho programu dňa 14. 10. 2008 na plenárnom zasadnutí OZ Rodičia a priatelia ZŠ.

  

Rada školy prerokovala Školský vzdelávací program na svojom zasadnutí dňa 29. 09. 2008